Викладач, зрадник, злочинець: три романи вересня

K.Fund Media
Книги про те, що війна на твоєму порозі чужою не буває, що очевидні факти можуть виявитися брехнею, і що всі брешуть, але істина існує

Маленька людина з роману Сергія Жадана не хоче робити вибору, а доводиться, Амос Оз виправдовує Юду Іскаріотського і не тільки його, Еуджен О. Чіровіці пише детектив, де герої з великими труднощами відокремлюють реальність від фантазій.

«Інтернат», Сергій Жадан

2017

Місце і час дії не названі, але зрозуміло, що це Донбас 2014-го. Вчитель української мови, який в побуті розмовляє російською, має інфантильне ім’я Паша і принципово не цікавиться політикою, хоче забрати з інтернату племінника-тінейджера. У звичайний час це зайняло би кілька годин, але в тому-то і справа, що час тепер незвичайний: довкола якась дивна війна, гримлять вибухи, свистять кулі, гавкають агресивні пси, вокзал набитий біженцями, зустрічі з озброєними людьми в камуфляжі нічого доброго не обіцяють.

Довга дорога додому стає аналогом «Одіссеї» – схильність Жадана проводити паралелі між сучасними і античними сюжетами добре відома. Тематика визначає поетику: стиль роману гранично простий, монотонна детальність описів створює відчуття безпросвітного мороку. Будь-який контакт з людьми перетворюється на перевірку на вошивість. За три доби Паша проживає стільки ж, скільки за все своє минуле життя.

Герой бачить війну очима людини глибоко цивільної, сторонньої, яка не бажає ділити світ на «наших» і «ваших», але опинилася в ситуації, коли не зробити це неможливо. Втім, про серйозні зміни в поглядах, характері та долі Паші не йдеться. На щастя, художня правда для Жадана завжди була важливіша за ідеологію.


«Юда», Амос Оз

2017

Перша апологія євангельського персонажа, чиє ім’я давно стало прозивним і лайливим, відносять іще до III століття нашої ери. Саме тоді було написано виявлене в 1978 році «Євангеліє Іуди», в якому головний зрадник усіх часів і народів поставав найближчим і геніальним учнем Христа. Провідний ізраїльський прозаїк Амос Оз у своєму новому романі дотримується схожої версії і дуже близької до тієї, що представлена ​​в російській літературі – в знаменитому оповіданні Леоніда Андрєєва «Іуда Іскаріот».

Тут знову буде паралель із сучасністю: Юда знадобився Озу не сам по собі, а для аналогії з політичними колізіями 1940-х, коли створення єврейської держави вимагало рішучих і аж ніяк не толерантних дій стосовно арабів. Противником таких заходів у романі виступає Шалтіель Абрабанель, вигаданий державний діяч, позбавлений за пацифістські виступи всіх своїх посад та удостоєний того ж клейма, що й Юда. Оз наполягає на тому, що Абрабанель не зрадник, а мрійник, наївний ідеаліст, який просто народився не в той час.

«Юда» – це аж ніяк не просто роман ідей. У цій замітці ані слова не сказано про його головних героїв, але саме їхні стосунки стають стрижнем книги. Оскільки один з героїв чоловік, а інший – жінка, можна здогадатися, що стосунки ці зовсім не ідеологічні й не політичні.


«Книга дзеркал», Еуджен О. Чіровіці

2017

У Вікіпедії всього дві статті про Еудженіо Овідіу Чіровіці – румунська і, уявіть собі, українська. Причина в тому, що написана в оригіналі англійською «Книга дзеркал» вийшла не лише російською мовою у російському видавництві «Азбука», а й українською у  нашому КСД, і піарники харківського видавництва злегка поклопоталися. В українській версії Чіровіці іменується Кіровіцем, а хто він насправді і чи існує взагалі, сказати важко. Не виключено, що цей загадковий суб’єкт – всього лише чийсь псевдонім.

Як би там не було, «Книга дзеркал» – це дійсно міжнародний бестселер і справді не цілком звичайний детектив. Його сюжет будується навколо вбивства вченого-психолога зі світовим ім’ям, яке так і залишилося нерозкритим. Через багато років з’являються відомості, що змушують відразу декількох персонажів зайнятися приватним розслідуванням старої справи. Всім їм доводиться зіставляти вкрай суперечливі свідчення очевидців та зацікавлених осіб, в яких, крім чистої правди і безумовної брехні, є ще й щирі омани, що збивають з пантелику.

«Книга дзеркал» хоч і детектив, але також це роман про дивацтва та патології людської свідомості. Під впливом сильних емоцій вона здатна створювати дивовижні фантоми, які не мають з дійсністю майже нічого спільного.

Поділитися: