Тренди культури 2018: арт не подорожчає, Голлівуд зніматиме сиквели, папір вистоїть

63
Shutterstock
Тобто сюрпризів, схоже, не буде

Культура сьогодні настільки тісно пов’язана з економікою, що повторює майже всі її «рухи». Тому рекордна ціна проданої минулого року картини Леонардо да Вінчі не означає, що твори мистецтва стрімко дорожчатимуть. А падіння попиту на блокбастери у США змушує кіноіндустрію знижувати витрати на виробництво картин.

Колекціонерові на замітку

Арт-ринок у своєму найдорожчому сегменті в 2018 році, швидше за все, продовжить тенденції 2017-го, оскільки зазвичай відображає з невеликим запізненням стан справ на світовому фінансовому ринку, а минулий рік у цьому сенсі був більш-менш стабільним. Однак конкретні цифри треба оцінювати обережно, кожного разу з’ясовуючи причину, яка за ними стоїть.

Так, наприклад, минулий рік був тріумфом американського художника Жана-Мішеля Баскія. Авторитетний французький портал Artprice вказує, що роботи Баскія було продано на аукціонних торгах 2017 року за $313,5 млн, тож вони посіли перше місце в списку, а його картина «Без назви», придбана в травні за $110,5 млн, показала середньорічне зростання ціни 29,6% (в 1984 році перший власник купив її за $20,9 тис.).

Саме та картина Баскія, що продалася у 2017-му за $110,5 млн. telegraph.co.uk

Однак слід враховувати, що нинішнім покупцем цієї роботи став японський мільярдер Юсаку Міедзава, що створює музей Баскія. Що буде з цінами на картини цього художника, коли Міедзава вважатиме музейний фонд сформованим або у нього просто закінчаться гроші, ніхто передбачити не може.

Так само рекордна в історії мистецтва ціна, сплачена минулого року на аукціоні «Крістіс» за картину Леонардо да Вінчі «Спаситель світу» ($450 млн з урахуванням аукціонного збору), пояснюється тим, що її, за даними The New York Times, купив наслідний принц Саудівської Аравії для нового музею «Лувр Абу-Дабі». Таким чином, «Спаситель світу» (далеко не найкраща робота Леонардо) вилучений з ринкового обороту.

І єдиний спосіб перевірити адекватність ціни на нього – наступний продаж – вже неможливий

Загалом, зазначає Artprice, роботи сучасних художників, продані на світовому арт-ринку в 2016 та 2017 років роках, дали середньорічний дохід 7,6% за восьмирічний період. І немає підстав вважати, що в 2018-му цей тренд різко зміниться. Але колекціонерові-початківцю треба розуміти, що йде не про прибутковість ринку сучасного мистецтва в цілому, а про той його сегмент, який користується попитом. А визначити, чи потрапить та чи інша нова робота в цей сегмент, допоможуть тільки досвід і удача.

Сиквели і «Оскари»

У кіноіндустрії в 2018-му, судячи з думку фахівців незалежного американського сайту IndieWire і останніх подій, проявляться дві протилежні тенденції. Насамперед – в американському кіновиробництві, про яке й піде мова, оскільки воно визначає головні тренди світового кінопрокату.

Головного "Оскара" цього року може отримати аж ніяк не блокбастер. Disgusting Men

У масовому сегменті, який генерує основну частину касових зборів, про творчі прориви можна забути. Як пише IndieWire, «на нас чекає ще більше сиквелів». Улітку 2018-го Голлівуд випустить десять продовжень успішних блокбастерів, серед яких будуть нові «Зоряні війни», «Месники», «Дедпул», «Парк Юрського періоду» та «Суперсімейка».

IndieWire пояснює це тим, що дедалі більшу частину виручки Голлівуду приносить світовий прокат. Завдяки цьому кіностудії можуть компенсувати падіння попиту в США.

При цьому якщо в самих Штатах нові частини популярних франшиз зазвичай поступаються за касовими зборами попереднім, у світовому прокаті вони посідають провідні місця. Крім того, сиквели дають змогу заощадити на рекламних бюджетах, цифри яких зазвичай не називають, але нерідко вони дорівнюють витратам на виробництво фільму або зіставні з ними.

Престиж кіностудії визначається не касовими зборами, а «Оскарами»

А гроші доводиться економити – як вказує IndieWire, якщо в 2016 році Голлівуд витратив на 14 своїх найочікуваніших фільмів $2,4 млрд, то в 2017-му таку саму кількість потенційних блокбастерів було знято вже за $1,8 млрд.

Утім, поціновувачам артхаусного кіно не варто сумувати. Хоча, за даними IndieWire, не лише артхаусні, а й навіть просто мало- і середньобюджетні фільми зазнають збитків, перші дні 2018 року дають змогу скорегувати похмурий прогноз американського кіносайта. Так, «Золотий глобус» за найкращий драматичний фільм було вручено кілька днів тому стрічці Мартіна Макдонаха «Три білборда на кордоні Еббінга, Міссурі», знятій у традиціях американського незалежного кіно 1970-х. Картина Макдонаха отримала ще кілька «глобусів» у головних номінаціях і, крім того, представлена в цих же номінаціях на найпрестижнішу британську кінопремію BAFTA. Тобто шанси фільму на «Оскара» зростають, а отже, що незалежне кіно в 2018 році нікуди не пропаде, навіть якщо кіностудіям доведеться знімати його собі у збиток. Зрештою, престиж кіностудії визначається не касовими зборами, а «Оскарами». Ну а прибуток «доберуть» блокбастерами.

Папір вистоїть

У видавничій справі одним з головних трендів 2018 року залишається «поєдинок» електронних книг з паперовими. І останні поки не збираються здаватися.

У розвинених країнах, де друкується 50% світової книжкової продукції, частка електронної книги в загальному обсязі книговидання в 2018-му році зростатиме – просто через її сьогоднішню мізерність. Так, у Німеччині вона становить 4,5% ринку, у Франції – 8,7%. Лідером тут можна вважати США, де ця частка дорівнює 25% і, як вважають аналітики, приблизно відповідає попиту. «Виживання» паперової книги в багатих країнах пояснюється, мабуть, тим, що фактор ціни там відіграє не дуже велику роль.

Паперовій книзі в розвинутих країнах поки що нічого не загрожує. Gigazine

А на українському книжковому ринку вже стало звичним, що видавці паперових книг, намагаючись компенсувати втрати від зниження накладів, піднімають ціни, що у свою чергу призводить до падіння продажів.

Такий метод ціноутворення базується на нехитрій формулі «кому треба, той купить»

Але якщо, наприклад, у тих, хто купує квитки на літаки на далекі рейси, альтернативи дійсно немає, то більшість потенційних покупців книжок, якщо ціна на паперову новинку для них непідйомна, можуть потерпіти до появи в інтернеті піратської електронної копії. Якщо тенденція збережеться, то за умов обмеженої купівельної спроможності ця самовідтворювана проблема в 2018 році лише посилиться.

Якщо говорити про жанри художньої літератури, які будуть найбільш популярними в 2018 році, тут нічого напевно не зміниться – з року в рік найбільше заробляють автори і видавці детективів, фентезі, «жахів» і жіночих романів.

Поділитися: