Світ є любов: 12 важливих речей про мистецтво й життя від Марини Абрамович

yes-ukraine.org
Одна з ключових фігур в історії сучасного мистецтва й арт-перформансу Марина Абрамович виступила з лекцією в Києві

В історії сучасного мистецтва ім’я Марини Абрамович і поняття «перформанс» – синоніми. Мисткиня працює в цьому жанрі з 70-х років і представляла його на всіх значимих міжнародних художніх виставках у всіх найбільших музеях США та Європи.

Замолоду вона нерідко робила це ризикуючи життям, завоювавши тим самим статус легенди  

Сьогодні Абрамович стала спокійнішою. Вона заснувала власний інститут, який їздить, організовуючи перформанси, усім світом. До Києва вона приїхала на запрошення Фонду Віктора Пінчука, щоб прочитати лекцію «Тіло митця / Публіка як тіло» та придивитися до міста як до майданчика для майбутніх перформансів.

K.Fund Media записав для вас найцікавіші тези виступу мисткині.

1

Про самодисципліну

Коли митець доби Ренесансу готувався до акту творчості, він три місяці не їв м’яса, два місяці не вживав алкоголю, місяць не торкався жінок  і на деякий час накладав гіпс на «робочу» руку, щоб дати їй повний відпочинок.

psychologies.ru

А в Китаї та Японії митець йшов у гори та жив на самоті із мінімальною кількістю їжі для того, щоб підготувати себе до приходу ідеї, яка потім перетвориться на об’єкт мистецтва.

2

Про біль

Істинні витвори мистецтва не робляться із чогось комфортного. Митець має переживати три речі – страждання, фізичний біль та біль відчуття наближення смерті. Позаяк смерть – це частина розуміння того, що ми представляємо собою тут і зараз.

3

Про суть перформансу та публіку

Перформанс – мистецтво, що існує протягом короткого відрізку часу, впродовж якого митець має створити діалог між собою та публікою. Саме виникнення такого діалогу означає успіх перформансу. Аудиторія – це все. Коли митець працює на самоті, він не має тієї енергетики, яку дає публіка. Але передбачити, як розвиватиметься перформанс, неможливо.

4

Про помилки

В одному з перформансів я швидко била лезом ножа між пальців долоні, а магнітофон записував мої крики в миті, коли я вдаряла ножем по пальцях.

fredhatt.com

Потім я вмикала цей запис та робила те саме вдруге. І виявлялося, що можна двічі зробити одну й ту саму помилку.

5

Про ризик

Справжній досвід приходить до митця лише тоді, коли він ризикує всім, виводить себе за межі безпечного простору. Коли закінчився шестигодинний перформанс, впродовж якого публіка мала право робити зі мною все, що заманеться, ці люди, прийшовши до тями та вжахнувшись самим собі, просто втекли від мене. А я прийшла до готелю і побачила в дзеркалі, що у мене з’явилося сиве волосся. Лише тоді я усвідомила, що мене могли вбити.

6

Про емоції

В Америці я робила перформанс, під час якого мовчки сиділа за столом, з іншого боку сідав будь-який охочий і ми дивилися одне одному у вічі.  Він тривав понад 700 годин, впродовж яких я зустрічалася поглядом з більш ніж 1,5 тис. осіб. І люди годинами стояли в черзі.

Сівши навпроти, вони поводилися дуже емоційно, плакали

Я питала себе, чому так відбувається, і подумала, що Америка – це країна людей, які звикли до того, що можуть вилікувати будь-який психічний стан пігулками. Але в тім і річ, що під час сидіння навпроти мене за столом вони не могли зрозуміти, в якому психічному стані перебувають. Коли перформанс закінчився, я зрозуміла, що моя місія значно більша, ніж просто бути художником. Я усвідомила, що можу говорити з широкою аудиторією, відтак вирішила започаткувати інститут Марини Абрамович.

7

Про інститут Марини Абрамович

Ми їздимо світом, проводячи перформанси, створюючи колективний досвід переживання та даючи можливість людям звернутися до своєї внутрішньої суті. Ви бачите карту світу, на якій вказані місця, де ми вже побували. На ній бракує Києва – і ми його сюди додамо.

8

Про гроші

У багатьох сьогодні специфічний інтерес до мистецтва – вони бачать його в цифрах, які можна заплатити за картину.

Але коли ви міряєте мистецтво грошима, ви втрачаєте його сенс

З перформансом інакше. Його купити не можна. Від нього залишається досвід, з яким ви далі будете існувати.

9

Про хитрощі

Ми проводили в Бразилії перформанс на тему рабства, під час якого відбувалося таврування рабів, яким воно було в минулі століття. Насправді ми замотували людину в шмат сушеного м’яса. Коли в цей шмат втикали розпечене до білого жару тавро, запах м’яса створював відчуття абсолютної реальності того, що відбувалося.

garagemca.org

10

Про концентрацію

Я люблю перформанс, коли впродовж кількох годин людина відчиняє та зачиняє двері не для того, щоб вийти, а залишаючись на місці. Це перформанс дає те, на чому стоять всі древні культури – на повторенні, що змушує вас зосередитися внутрішньо.

11

Про терпіння

Ще один мій улюблений перформанс – підрахунок рисинок. Учасник мав спершу розділити купку на білі та чорні рисинки, а потім підрахувати їхню кількість. Спочатку ви починаєте нервувати й думаєте «От я бовдур, що взявся за це».

Пройшовши цю стадію, ви починаєте розуміти – у вас достатньо сили волі, щоб це зробити

Так само в складних життєвих ситуаціях – ви починаєте щось робити, потім вповільнюєтеся, потім гніваєтеся, але затим проявляєте силу волі, і життя зрештою входить у свою звичну колію.

Piter.tv

12

Про любов

Після десятиліть, впродовж яких я робила агресивні речі, ми провели в Греції, де зараз живеться нелегко, перформанс. Ми зібрали велику кількість людей та запропонували їм покласти руки на плечі сусіда. Вони простояли так сім хвилин, і, за їхніми словами, відчули зрештою любов одне до одного. Таким чином ми змогли показати, що можемо позбавитися хаосу та безладу в нашому житті, просто об’єднавшись.

Поділитися: