Пасхалки: як «фішка» з інтернету міняє наше життя

giphy.com
Як зашифровані в комп’ютерних іграх, книгах та фільмах послання допомагають отримати нагороду та знаходити друзів

Пасхалки або ж Великодні яйця – це секрет або жарт, який творці комп’ютерної гри, фільму, програмного забезпечення або книги закладають у своє творіння, найчастіше «для своїх» або для особливо уважних гравців. Його зміст, як правило, не вписується в загальну концепцію і часто є зовнішнім посиланням на інший твір.

До чого тут Великдень

Своїм походженням термін «пасхалка» (в оригіналі – Easter Egg) зобов’язаний європейській забаві – полюванню на крашанки. Організатори цього полювання ховають в різних місцях наповнені льодяниками, драже, цукерками та іграшками шоколадні яйця, а діти шукають «скарб».

Мультсеріал Гравіті Фоллз змусив людей будувати теорії змови
Мультсеріал Гравіті Фоллз змусив людей будувати теорії змови. themysteryofgravityfalls.com

Перше задокументоване таємне послання було заховано в комп’ютерній грі «Adventure» у 1979 році. Вважається, що один з розробників гри, дізнавшись про те, що гравці знайшли захований секрет, ввів цей термін у обіг.

Але пасхалки стали з’являтися не тільки в іграх. Студії Pixar та Walt Disney у кожному з мультфільмів залишають відсилки на інші свої твори. А особливо талановиті автори змушують свій твір «обрости» товстим шаром культурного бекграунду. Яскравим прикладом останніх років став мультсеріал Гравіті Фоллз (Gravity Falls), який змусив тисячі дорослих людей абсолютно серйозно будувати теорії змови і шукати розгадки зашифрованих послань.

Ігри в альтернативної реальності (ARG)

Alternate Reality Games – це теж свого роду пасхалки, тільки дуже масштабні. Вони вважаються одним із найефективніших способів привернути увагу аудиторії до фільму, бренду або відеогри. Автори створюють всесвіт зі своїми героями, сюжетом та атмосферою, що певним чином пов’язана з проектом. Тут існує тільки одне правило: якщо гра цікава, то навколо неї швидко сформується віддане співтовариство.

Події, що відбуваються у грі, повинні сприйматися серйозно

Учасникам потрібно шукати «кролячу нору», вивчати докази, які автори розподілили по різних місцях. Сюжет ARG традиційно містить безліч ребусів, прихованих натяків або шифрів, для їх проходження потрібно кілька місяців.

Знайти кролячу нору зовсім не просто
Знайти кролячу нору зовсім не просто. young.lv

Тому проекти завжди розраховані на велику кількість учасників – невеликій групі або одинакові пройти гру буде важко. Стартом гри можуть стати дивне ім’я на постері фільму, вірусна картинка або відеоролик у мережі.

Особливий шарм мають ARG за книгами, які дозволяють глибше зануритися у світ твору. Американська письменниця Маріша Пессл вбудувала такі елементи у свою книгу «Нічне Кіно». Так, розгадавши кілька загадок під час читання, можна знайти нібито таємний сайт фанатів загадкової особистості – режисера фільмів жахів Кордови. Але це тільки початок довгого квесту.

Що дають пасхалки тим, хто їх знайшов

Багато виявлених пасхалок передбачають нагороду для переможців. Найчастіше це квитки на прем’єру фільму, безкоштовний примірник книги або можливість отримати автограф від автора твору. Але іноді така нагорода може бути досить несподіваною.

У 1966 році до газети Times написала жінка з острова Фіджі, яка повідомила, що вирішила кросворд в газеті від 4 квітня 1933 року. Виявилося, цей кросворд використовувався для пошуку талановитих математиків для секретної спецоперації, яка повинна була змінити хід Другої світової війни.

Кросворд використовувався для пошуку талановитих математиків для секретної спецоперації, яка повинна була змінити хід Другої світової війни

І таких людей знайшли, вони змогли розшифрувати принцип роботи німецької шифрувальної машинки «Енігма». До речі, не так давно про це навіть зняли фільм під назвою «Гра в імітацію».

А 4 січня 2012 користувачі популярного сайту 4chan виявили цікаву картинку з написом: «Привіт, ми шукаємо осіб з високим інтелектом. Для цього ми розробили тест…» Також в тексті на зображенні було сказано про те, що в ньому міститься приховане послання, яке дозволить допитливому гравцеві знайти їх, певне загадкове угрупування 3301. Так почалася одна з найтаємниніших історій сучасного інтернету.

Користувачі сайту 4chan активно шукали пасхалки
Користувачі сайту 4chan активно шукали пасхалки. Shutterstock

Виявилося, що відповідь знаходилася всередині цифрового коду зображення і для того, щоби отримати відповідь на цю загадку і отримати нову, потрібно було відкрити картинку в текстовому редакторі.

Після цього учасникам гри довелося пройти ще кілька етапів, з кожним з яких завдання ускладнювалися. Вони вимагали знань основ криптографії, програмування і математики. Ті одиниці, яким вдалося пройти більшість етапів, з’ясували, що завдання для них створила певна спільнота, яка називає себе «Цикада 3301».

Учасники спільноти знаходяться по всьому світу і для чогось шукають дуже розумних людей

Всього за пару тижнів після старту гра закінчилася. Учасники «Цикади 3301» заявили, що знайшли тих, кого шукали.  Але хто переміг і що отримав? Великі ЗМІ почали шукати переможців, і з 13 відгукнувся тільки один – 15-річний підліток. Йому, як і іншим 12 переможцям, запропонували взяти участь в розробці програми для анонімного спілкування в інтернеті. З тих часів подібні конкурси від «Цикада 3301» відбуваються практично щороку.

Чому людям подобається шукати пасхалки

На думку кандидата біологічних наук Ольги Маслової, геймерам подобається сам процес.

Процес пошуку може бути дуже захоплюючим
Процес пошуку може бути дуже захоплюючим. Kickstarter

«Пошук пасхалок – приклад того, як наш мозок намагається у всьому знайти якийсь сенс і сформувати зв’язки. Очікування чогось приємного – це завжди «справа рук» нейромедіатора дофаміна. З ним пов’язані мотивація, передчуття задоволення і формування залежностей. А кожна згадка про щось улюблене запускає в нервових клітинах асоційовані з радістю процеси. До того ж, якщо заняття колективне, – воно зближує тих, хто «пасхалки» знайшов, – пояснює Ольга Маслова.

«Наша компанія використовує «пасхалки» у своїх іграх. Це різні зображення і об’єкти на ігрових картах, сховані в несподіваних місцях», – розповідає Country Manager Ukraine компанії – розробника ігор Wargaming Дмитро Базилевич.

За його словами, це вельми ефективний інструмент утримання аудиторії та збільшення часу, проведеного в грі. Адже дізнавшись про «пасхалки», гравець насамперед прагне їх знайти. Також не можна забувати і про віральність – гравці діляться одне з одним інформацією про їхнє місцезнаходження, обговорюють їх на форумах і в соцмережах.

«Пасхалки й відсилання настільки ефективні тому, що поєднують в собі відразу кілька простих психологічних механік – знайти те, що хтось сховав (пригадуєте дитячу гру в «секретики»), розгадати загадку (знайти пояснення тому, чому саме цей об’єкт тут). Ну і радість впізнання знайомого об’єкта в несподіваному контексті!», – каже Дмитро Базилевич.

Поділитися:
UKRAINE OPEN FOR BUSINESS
UKRAINE OPEN FOR BUSINESS