Надія на справедливість: «Мораль без релігії» Франса де Вааля

16
wikimedia.org
Що спільного в поведінці людини і мавп, як моральні норми сприяють виживанню виду і до чого тут релігія

Францискус Бернардус Марія (Франс) де Вааль – можливо, найвідоміший у світі приматолог і етолог, тобто науковець, який вивчає приматів і їх поведінку. Нагадаємо: примати – ряд в біології, до якого належать мавпи і люди.

Саме в його лабораторії був поставлений відомий експеримент з огірками й виноградом. Група мавп капуцинів (вони навіть не людиноподібні) виконувала прості завдання: дав людині камінчик – отримай шматочок огірка. А потім деяким мавпочкам «заплатили» виноградом. Решта побачили настільки кричущу несправедливість, «покидали свої овочі та влаштували страйк. Дуже пристойна їжа стала для них непридатною лише тому, що хтось із побратимів отримував щось краще». Поведінка нелогічна – адже «страйкарі» залишилися зовсім без смачненького. Але по-людськи зрозуміла.


Власне, про це майже вся книга «Мораль без релігії. У пошуках людського у приматів» (український переклад 2018 року випустило видавництво «Клуб сімейного дозвілля»). На її сторінках мавпи, насамперед людиноподібні шимпанзе і бонобо, допомагають старим і скаліченим членам племені; всиновлюють сиріт; займаються сексом, щоб загасити конфлікт; діляться їжею; втішають постраждалих у бійках; няньчать чужих дітей і хваляться своїми; демонструють почуття провини; поважають чужу власність; сумують за мертвими.

Надія є

Автор, спостерігаючи за діями мавп, намагається зрозуміти, що ж таке людина, скільки в ній від культури, а скільки – від біології. Адже традиційно вважалося, що цивілізація почалася з появи системи заборон – на заволодіння чужим майном, на інцест, на неконтрольоване насильство. Класичні заповіді «не вбий», «не кради» і «не чини перелюбу».

Франс де Вааль. 52 Insights

Виявляється, що витоки моралі – але без будь-якої релігії – можна знайти у шимпанзе, бонобо і навіть павіанів. (До речі, в оригіналі книга називається The Bonobo and the Atheist.)

Вони «розуміють», що чинити «правильно» – добре для виживання виду. Два стада зустрічаються на обвішаному плодами дереві – і ватажки, замість того, щоб влаштувати бійку, розвертаються і йдуть. Плоди не дістаються нікому, зате шкури цілі. Два самця в стаді посварилися? Літні самки зводять їх разом, «іноді буквально тягнучи за лапу, щоб ті помирилися». Самець намагається зґвалтувати самку? Та «здіймає галас, після чого весь жіночий колектив допомагає їй відігнати порушника».

Висновок: «чесність і справедливість слід розглядати як дуже древні властивості, які витікають з необхідності зберігати мир і гармонію перед лицем конкуренції за ресурси».

А мораль – «зовсім не тонкий шар лаку на поверхні огидної людської природи. Навпаки, без міцного еволюційного фундаменту ми ніколи не зуміли б просунутися так далеко». Тобто у нас, у людей, є надія.

Праця і справедливість

А експеримент з виноградом в лабораторії повторювали неодноразово. І коли піддослідними виявлялися шимпанзе, вони часом йшли далі капуцинів: навіть ті, хто отримував виноград, відмовлялися його їсти, коли бачили, що товаришів обділили. Але лише якщо їжа була нагородою за працю.

Мавпи гостро відчувають несправедливість. Kub Life

Коли експериментатори просто так пригощали одних тварин морквиною, а інших – виноградом, ті не бачили в тому, що відбувається, несправедливості. Мовляв, кожному своє.

Такі собі виробничі відносини майже за Марксом. До речі, на сторінках книги зустрічаються і Карл Маркс, і Зигмунд Фрейд, і Чарлз Дарвін, і Бенджамін Франклін: в своїх філософських відступах де Вааль посилається на різних учених, філософів і навіть художників. Зокрема, постійно повертається до триптиху «Сад земних насолод» Ієроніма Босха.

 

Читайте також: Парадокси капіталізму: 5 книг, які не стали супербестселерами – і дарма
Поділитися:
UKRAINE OPEN FOR BUSINESS
UKRAINE OPEN FOR BUSINESS