Модельний бізнес: «Построение бизнес-моделей» Александра Остервальдера та Іва Піньє

27
K.Fund Media
Конспект, горталка та книжка-розмальовка для ділових людей, яким треба побудувати або перебудувати бізнес

Стратегічне управління; діджиталізація бізнесу; монетизація безкоштовного контенту; сторітелінг; сценарії та бізнес-моделювання – про кожну із цих тем написані томи. А в книзі «Построение бизнес-моделей» (Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers) їх зібрано разом усього лише на трьох сотнях сторінок – щоправда, великих.

Її автори – швейцарці Остервальдер та Піньє – визнані гуру у сфері побудови бізнес-моделей. Перший консультує організації з питань стратегії в 20 країнах світу, другий – керує Інститутом інформаційних систем Університету Лозанни.

Формат у книги незвичайний, вона нагадує скоріше шкільний альбом для малювання і до того ж рясніє фотографіями, малюнками, табличками, схемами, картами, стрілками та іншими елементами візуалізації, які «замість тисячі слів».

Слова там також є, але їх набагато менше, ніж можна було би очікувати.

Навіть історію успіху будь-якої компанії автори примудряються вмістити буквально в одну сторінку: «Усі цирки діяли так, а Du Soleil пішов іншим шляхом – відмовився від зірок естради і дресированих тварин, зате створив тематичні вистави, став орієнтуватися на любителів театру та опери» або «Ніхто не розумів, навіщо Skype надає можливість телефонувати безкоштовно, але компанія отримує гроші за рахунок…»

24gadget.ru

Таких історій – про Facebook і Swatch, про Apple та Lego – у книзі безліч. З їхньою допомогою автори підтверджують власні рекомендації щодо побудови бізнес-моделей.

Розповідають, наприклад, про «багатосторонні платформи» – це коли в бізнес залучено дві або більше принципово різних груп споживачів. І одразу наводять як приклад ігрові приставки.

Sony Playstation та Microsoft Xbox домінували на ринку, конкурували за рахунок графіки та інших технічних переваг і продавали дорогі іграшки собі у збиток, субсидуючи геймерів-фанатів (одна споживча група) за рахунок сторонніх розробників ігор (інша група). Останні платили за право писати ігри для чужих приставок.

А потім прийшла Nintendo Wii і все поставила з ніг на голову: зробила порівняно недорогу приставку, яку можна було продавати «в плюс», нехай і не надто вимогливим геймерам, і стала отримувати гроші «з двох сторін» – і від покупців, і від розробників ігор. На додачу, у книзі маса коротких та простих порад.

Придумали купу ідей? А тепер «виберіть із п’яти найкращих три ідеї, що найбільше різняться між собою

Наприклад: «Розмірковувати про інновації мають не лише співробітники відділу НДДКР (науково-дослідницьких та дослідно-конструкторських робіт. – Ред.) або підрозділу стратегічного планування. Можна включити в таку групу і сторонніх людей, в тому числі дітей».

Придумали купу ідей? А тепер «виберіть із п’яти найкращих три ідеї, що найбільше різняться між собою. Розробіть три концептуальних прототипи бізнес-моделей». І навіть просто «Поставте собі ці питання», «Намалюйте це й повісьте на стіні в офісі», «Для розминки мізків пограйте в гру «Нерозумна корова». Врешті книга вийшла яскравою, помітною, але дещо мозаїчною – і стала супербестселером.

З моменту виходу в 2010 році продано більше 30 мільйонів примірників (у російському перекладі книгу випустило 2016 році видавництво «Альпина Паблишер). Щоправда, і приклади у книзі датовані найпізніше 2010-м роком. Тому дивно читати, що невідомо, мовляв, чи успішною є певна стратегія Facebook із роботи з рекламою, бо фірма ще не публікувала фінансового звіту.

scpr.org

Або що Amazon.com, зрозумівши, що книги, CD і DVD – «малорентабельна продукція», вирішив «розвивати нові напрямки», але «чи буде вигідною ця стратегія, стане остаточно зрозуміло лише через кілька років». Сьогодні Amazon є найбільшим роздрібним інтернет-торговцем, освоїв продаж і електроніки, й іграшок, і софту, і меблів, і навіть продуктів харчування. Отже, Остервальдер і Піньє не помилилися, обираючи фігуранта.

Поділитися: