Культурний бізнес: Владислав Троїцький про можливості в креативній індустрії

K.Fund Media
Скільки коштує утримання театру ДАХ, як заробити на культурі та яким має бути арт-менеджмент

Влад Троїцький – театральний актор, режисер, драматург і знакова фігура українського культурного процесу. Він заснував Центр сучасного мистецтва ДАХ, етно-хаос гурт «ДахаБраха», фрік-кабаре Dakh Daughters, фестиваль ГогольFest, а також інші відомі проекти. Нещодавно він виступив із лекцією в рамках Creative Management Camp.

Як Владислав Троїцький створював культові бренди, скільки грошей на це витратив і чим має займатися арт-менеджер – K.Fund Media обрав головне з лекції.

Про можливість заробити

Якщо хочеш заробити на культурі, то нічого не вийде. Дуже наївне бажання – йти в креативну індустрію заради грошей. Як і в будь-якій іншій справі, це необхідно любити. Якщо ти по-справжньому любиш свою роботу, тоді тобі все повернеться сторицею.

K.Fund Media

Починай творити – і гроші прийдуть. Але не можна ставити віз поперед коня. ДАХ – це справа життя. Створення театру – моя примха, я можу собі це дозволити. Вже 23 роки як ДАХ – дотаційний проект, який вартує мені немалих коштів.

Близько десяти років театр грав де прийдеться – в музеї Марії Заньковецької, в квартирі, в переході, на площі. Це моя персонально-художня та особиста історія.

Про ґранти

Якщо арт-менеджмент починається з бізнес-плану, то це не арт-менеджмент, а шахрайство. Зараз повно людей, які займаються великим обманом. Вони описують концепти своїх проектів, потрапляють в формат ґрантодавців (по ґендеру, тероризму, мігрантам) і таким чином заробляють гроші.

Серед ґрантових проектів є талановиті, проте це радше виняток, ніж правило. «Грантожерів» не цікавить результат – вони думають, як відзвітувати про витрачені кошти: зробити гарні фото й все правильно описати.

«Грантожерів» не цікавить результат – вони думають, як відзвітувати про витрачені кошти

Їх не хвилює, що відбулося і чи є наслідки, ґрант закрито – і все.
Ми отримували ґранти, але надзвичайно рідко і радше всупереч, ніж завдяки.

Там потрібно описувати проект, ще не створивши його, потім складати бюджет, ще нічого не зробивши. Можливо, цим і потрібно займатися, але я в цьому не фахівець і нічого порадити з цього приводу не можу.

Про вартість театру

Репертуарний театр – це повністю утримання трупи. Припустімо, це 15-20 осіб, приблизно вираховуємо ту зарплатню, яка дозволяє людям жити, множимо на їхню кількість, додаємо комуналку, обслуговування, витрати на техніку. В підсумку, існування театру коштує близько $10 тис. на місяць. Тобто це чистий мінус. Множимо цю суму на десять робочих місяців, і виходить проста арифметика: театр вартує $100 тис. на рік.

K.Fund Media

Про можливості

Спочатку вирішуйте, що саме хочете сказати, а потім шукайте можливості, як це ліпше зробити. Якщо ти вагітний своїм висловлюванням, відкритий, готовий слухати й чути світ, тоді в тебе з’явиться необхідний інструментарій. Україна в цьому плані країна абсолютно геніальна; насправді тут можна робити все – набагато більше сподівань і драйву, ніж в усьому світі.

Про арт-менеджмент

Жодного раціо в створенні театру ДАХ, гуртів «ДахаБраха» і Dakh Daughters немає. Більше того, всі бізнеси, які я започатковував, нераціональні. Взяти гарний спів, додати мінімалістичної музики, трохи ритму й театру – ось маєте «ДахаБраха». Зараз я це розумію, але коли створював, не думав категоріями, не думав, що коли все це складу, вони почнуть свою музику продавати в «Фарго» (цього року пісня гурту «ДахаБраха» прозвучала в третьому сезоні американського серіалу «Фарго» – K.Fund Media).

K.Fund Media

Мій арт-менеджмент полягає в тому, щоб дати можливість іншим стати творцями. Не керувати творчим процесом, не казати що та як робити, а збиратися разом і пробувати різні варіанти. Моя задача – змоделювати цей процес і допомогти людям домовитися, а це також дуже складно.

Поділитися: