Історія іграшок і грошиків: «Планета Pixar» Лоуренса Леві

90
Nzz
Як перша у світі студія комп’ютерної анімації вчилася заробляти гроші

Pixar – це студія, яка створила принципово новий вид кіно: комп’ютерну анімацію.

Pixar – це «Корпорація монстрів», «У пошуках Немо», «Тачки», «Рататуй» та інші шедеври.

Pixar – це дітище Стіва Джобса. Посварившись з Apple, він намагався створювати щось нове. Зокрема, вгатив приблизно $50 млн у Pixar.

Її «Історія іграшок» в 1995 році посіла третє місце в переліку найуспішніших мультфільмів усіх часів з домашніми касовими зборами (тобто продажами квитків тільки у США) в $192 млн. Попереду були тільки діснеївські «Алладін» і «Король Лев». Але Walt Disney Pictures на той час була зіркою, а «Історія іграшок» – дебют нікому не відомої студії.


Про Pixar її президент, Ед Кетмелл, в 2014 випустив блискучі спогади «Корпорація геніїв: як керувати командою творчих людей».

Книгу «Планета Pixar. Моя неймовірна подорож зі Стівом Джобсом у створення історії розваг» Лоуренса Леві (український переклад в 2017 році випустило видавництво «#книголав») – про іншу сторону медалі. А саме – про гроші.

На чому заробляти?

Починала студія як комп’ютерний підрозділ Lucasfilm – компанії творця «Зоряних воєн» Джорджа Лукаса. І займалася спецефектами для фільмів.

Стів Джобс і креативний директор Pixar Джон Лассетер, 1997 рік
Стів Джобс і креативний директор Pixar Джон Лассетер, 1997 рік. Fortune

Потім створювала програмне забезпечення і навіть спеціальні комп’ютери для кіношників.  Виходило якісно, але прибутку не приносило. Саме тому Джобс і покликав Леві на посаду фінансового директора.

Після перших тижнів знайомства зі студією той скаржився дружині: «Pixar – якась загадка. Не думаю, що бачив коли-небудь стільки талановитих людей, зібраних під одним дахом. Вони всі докладають героїчних зусиль, але кожна справа, за яку беруться, або вже провалилася, або має такий обмежений потенціал, що навряд чи варта таких зусиль».

Але зрештою він прийняв пропозицію Джобса, прийшов у компанію, знайшов, на чому вона може заробляти – і написав економічний трилер.

Давид проти Голіафа

У Pixar ще до виходу першого повнометражного мультфільму був підписаний з Walt Disney абсолютно кабальний договір, за яким кіногігант отримував від 70 до 90% всього прибутку від піксарівських фільмів, причому виходити ті мали під діснєєвською торговою маркою.

Працювати зі Стівом означало добряче псувати собі нерви

Леві з юристами довго шукали лазівки в цьому договорі – і змусили діснеевців переглянути умови співпраці.

Джобс хотів вивести Pixar на IPO. Фінансисти з найкрутіших інвестиційних банків – Goldman Sachs і Morgan Stanley – приїжджали на екскурсію до студії, захоплювалися побаченим, а потім відмовлялися брати участь в підготовці до IPO. Мовляв, надто великі ризики. Щоправда, невдовзі знайшовся банк не настільки знаменитий. Він погодився підготувати компанію до первинного публічного розміщення акцій і радив продавати їх по $12-14.

Джобс – складний і геніальний

Потім відбулася прем’єра «Історії іграшок». Піксарівці очікували, що виторг у перший вік-енд становитиме мільйонів 10. А він пробив позначку в $30 млн, і акції інвесторам запропонували вже за 20 баксів, а потім ціна підскочила майже до 40. І Стів Джобс став мільярдером.

Колегам Джобса було нелегко, але цікаво працювати з ним
Колегам Джобса було нелегко, але цікаво працювати з ним. BG VOICE

А ще ця книга про те, як було співпрацювати з геніальним Джобсом. Виявляється, зовсім непросто. У самій Pixar його сприймали, м’яко кажучи, по-всякому. Зокрема, тому, що він щедро роздавав обіцянки і не поспішав їх виконувати.

«Працювати зі Стівом означає добряче псувати собі нерви. Деякі його ідеї – блискучі, зате інші – занадто далекі від істини», – скаржиться Леві дружині приблизно в середині книги. А в кінці зізнається, що вдячний долі за зустрічі з ним.

Поділитися: