Джефф Кунс: художник на мільярд

metronews.ca
Як заробити цілий статок, продаючи емоції

Знаменитий американський художник Джефф Кунс – традиційна мішень високочолих арт-критиків і журналістів. Вони не люблять Кунса за те, що не можуть відшукати в його роботах «ідей». Але саме це слово першим спадає на думку, коли стоїш поряд з пізніми витворами мистецтва Кунса. «Жовті» журналісти ж охочіше згадують його шлюб з порнозіркою Чиччоліною. Однак все це – комашині укуси для художника, загальна вартість робіт якого оцінюється сьогодні в $ 1 млрд.

Бажаєте заробляти – вчіться продавати

Звичайно, Джефф Кунс, як і його колега Демієн Хьорст (вони, до слова, поважають і цінують один одного) – геній маркетингу. Проте для успішних продажів важливо не тільки просування, але і сам продукт. А він у Кунса унікальний. Зазвичай його називають послідовником справи Енді Воргола, але Кунс в своїх маркетингових стратегіях пішов ще далі.

Адже після закінчення школи мистецтв художник шість років працював брокером на біржі, аби заробити грошей на фарби та інші матеріали для творчості. Саме біржа навчила Кунса розуміти психологію майбутніх заможних покупців його робіт. Логічним етапом кар’єри став і нью-йоркський Музей сучасного мистецтва, де Кунс працював зі спонсорами, залучаючи по три мільйони доларів на рік. Тут він отримав новий досвід комунікації з багатими шанувальниками сучасного мистецтва.

reddit.com

Увесь цей час Кунс паралельно працював як художник, і почав він з традиційного для західного сучасного мистецтва напрямку – реді-мейд. Реді-мейд декларує, що предмет, який внесено у простір художньої галереї, набуває нової якості. Приклад – класичний «Фонтан» Дюшана, який є звичайним пісуаром. Ранні роботи Кунса цього періоду – плексіґласовий бокс з підсвіченими пилососами та акваріум, в якому плавають баскетбольні м’ячі.

Мистецтвознавці пишуть, що ці роботи стали об’єктом наслідування для Демієна Хьорста, він запозичив у Кунса сваму ідею об’єкта, який розміщено в акваріумі. Але сучасне мистецтво пройшло етап, де  важливими були сама ідея або прийом.

huma3-archive.com

Сьогодні важливішими є емоції, які вони породжують. Кунс це зрозумів швидше за інших. Як говорить він сам, «секрет успіху – робота з сильними емоціями».

Тому Кунс на початку 1990-х років швидко перейшов від елітарного реді-мейду до «народного мистецтва» – кітчу (сам він надавав перевагу слову Banality), створюючи скульптури з порцеляни та дерева, які імітують багаторазово збільшені ремісничі поробки.

Яскраво розфарбовані і, з точки зору традиційного мистецтвознавства, нестерпно вульгарні, вони справляли на глядачів несподіване враження

Адже, збільшуючи їх до розмірів традиційної скульптури, Кунс немовби надавав їм нової якості.

Тут варто нагадати, що скульптури давньогрецьких богів спочатку були розфарбованими, і тільки час перетворив їх на білосніжний мармур. І стояли вони в велелюдних місцях. Так що Кунс просто повернув скульптурі її первісне призначення. І добре на цьому заробив – його порцелянові «Майкл Джексон і Баблз» (співак зі своєю улюбленою мавпою) були куплені в 2001 році на аукціоні Sotheby’s за $ 5,6 млн.

Порнографія – запорука успіху

В цей же час Кунс одружився з порнозіркою Ілоною Сталлер (Чиччоліною) і створив серію робіт «Зроблено на небесах», що зображають як подружжя займається сексом. До нього надовго приклеївся ярлик порнографа – саме це і принесло йому всесвітню популярність. Але Кунс знову зробив поворот на 180 градусів і в кінці 1990-х розпочав створення своїх, мабуть, головних творів – багатометрових сталевих інсталяцій, що імітують тендітні об’єкти з дитинства – повітряні кулі, надувних песиків.

justinmillerart.com

І – знову експлуатація емоцій – розбудив у серцях багатьох колекціонерів настільки приємні спогади, що вони продовжують викладати за ці скульптури рекордні суми. Так, Balloon Dog (Orange) в 2013 році на аукціоні Christie’s пішов з молотка за $ 58,4 млн. І це далеко не поодинокий випадок – наприклад, на рік раніше тритонні «Тюльпани» обійшлися покупцеві на Christie’s у $ 33,6 млн. Сьогодні Кунс – керівник художнього ательє, яке розташоване в нью-йоркському районі Челсі.

Секрет успіху – робота з сильними емоціями

Тут кілька десятків людей перетворюють творчі задуми Кунса у матеріальні об’єкти – починаючи від комп’ютерної графіки та закінчуючи кінцевим втіленням в металі та пластику.

Він називає своє ательє «фабрикою мрії», натякаючи на те, що продовжує традиції знаменитої «фабрики» Енді Воргола. І заробляє не тільки на своїх скульптурах, а й на їх тиражуванні в модній індустрії та дизайні.

Тарілки з тривимірним зображенням його скульптури Baloon Dog продаються в лос-анджелеському музеї сучасного мистецтва за $ 8 тис. Зате сумки із зображенням Yellow Ballon Dog надійшли в продаж в мережі H&M в 2014 році за цілком демократичною ціною $ 49,5 (тоді ж Кунс оформив магазин мережі на нью-йоркській П’ятій авеню). І, звичайно, художник, що рухається в ногу з часом, не міг не звернути уваги на ґаджети – оформлені його роботами чохли для смартфонів Nexus, створені у співпраці з Google, продаються за $ 40.

pinimg.com

Художник-початківець може дістати з історії успіху Кунса два уроки. Перший – одного таланту замало. Треба аналізувати стан ринку, шукати в ньому свою, ще не зайняту іншими, нішу та не боятися змінювати дорогою стратегію, що Кунс і зробив, як мінімум, тричі. Урок другий – справжнього успіху (а з ним і великих грошей) художник все одно досягне лише тоді, коли почне робити те, що йому до душі самому. Мистецтво, як і жінку, можна обдурити лише ненадовго.

Поділитися: