Артпросвіт: як стати справжнім знавцем сучасного мистецтва

birdinflight.com
4 простих поради, які не дадуть вам зашарітися в колі поціновувачів контемпорарі арту

Головна помилкова думка щодо сучасного мистецтва полягає в тому, що для його правильного розуміння потрібно мати спеціальну освіту. Але це зовсім не так.

Ось чотири простих поради, які допоможуть вам зорієнтуватися у світі контемпорарі арту.

1

Дивитися оригінали

Репродукції навіть найвищої якості дають про твори сучасного мистецтва лише тільки наближене уявлення.

Дивлячись на сторінку книжки чи комп’ютерний екран із зображенням, наприклад, картин Марка Ротко, неможливо зрозуміти, чому за них платять десятки мільйонів доларів.

sovremennoe-iskusstvo.ru

Неможливо тому, що картинка завбільшки з долоню не передає головного секрету цього художника – чарівної пульсації світла, підсиленої величезними розмірами полотна.

Те саме можна сказати і про багатометрові і настільки ж дорогі картини Джексона Поллока. На репродукціях його роботи виглядають як хаотичне зібрання різнобарвних плям.

В музеї, де глядач стоїть перед полотном Поллока розміром в декілька метрів – чарівний космос

Але є і добра новина – якщо глядач бодай одного разу побачив витвір того чи іншого сучасного художника в оригіналі, його мозок (око, зіниця) зможе в подальшому накласти це враження і на репродукції інших його робіт. Хоча все-таки правильніше мати справу із оригіналом і, більше того, приходити до картини чи скульптури не раз, причому в різні пори дня та навіть року, оскільки велику роль у сприйнятті витвору мистецтва грає освітлення.

2

Вивчати історію мистецтва

Характерний приклад, для чого потрібно це робити – знаменитий «Чорний квадрат» Казиміра Малевича, котрий, всупереч нашій першій пораді, в реальності зазвичай подобається людям навіть менше, ніж його репродукція. До того ж в музеї виявляється, що перед глядачем не зовсім квадрат, і, більше того, не зовсім чорний – крізь фарбу явно проступають сірі кракелюри (тріщинки у шарі фарби). Словом, не вражає. І це якраз правильно, оскільки, на відміну від, скажімо, картин Ротко та Поллока, «Чорний квадрат» не розрахований на емоційне сприйняття.

soloneba.com

Цей витвір є чисто умоглядним, і для того, аби зрозуміти його етапне значення, треба не у картину безкінечно вглядатися, а знати історію мистецтва того часу.

Те саме можна сказати і про іншу знамениту роботу сучасного арту – «Фонтан» Марселя Дюшана. Це ж звичайнісінький пісуар (щоправда, перевернутий), і щоби зрозуміти, чому його іноді називають головним витвором мистецтва ХХ століття, треба знати, що саме з нього почався реді-мейд. Тобто напрямок у мистецтві, суть якого полягає у тому, що будь-який предмет, поміщений у простір музею чи галереї, набуває нового значення. Зараз це є само собою зрозумілим, а на початку ХХ століття було справжньою революцією.

3

Не перейматися, якщо щось не подобається

У будь-кого, хто чесно хоче розібратися у сучасному мистецтві, рано чи пізно виникає комплекс неповноцінності на ґрунті того, що той чи інший загальновизнаний шедевр (або «шедевр») залишає його байдужим. Більше того – якщо це не так, то людина починає хитрувати сама із собою.

На жаль – це неминучий зворотній бік вивчення історії мистецтва. Тому що книжки на ці теми пишуть теоретики, завдання яких – просвітити читача «в цілому», а не розповідати йому про свої особисті уподобання. І якщо якийсь критик напише, що, на його думку, Сальвадор Далі – не більше ніж вправний малювальник, редактор ці рядки просто викреслить через їх недоречність у даному контексті. Такі правила. Але глядач їм підпорядковуватися не зобов’язаний.

lowmaster.net

4

Працювати… ногами

Процес осягання сучасного мистецтва схожий на вивчення іноземної мови. Адже там також доводиться упродовж довгих місяців завчати слова, правила, робити вправи, навіть пересилювати себе – і в один прекрасний момент зрозуміти раптом, що вільно і без зусиль розумієш чужу мову і навіть можеш підтримати бесіду.
Так само і з сучасним мистецтвом.

Людина, що вперше в житті прийшла на виставку контемпорарі арту, швидше за все не зуміє навіть відрізнити шедевр від халтури

В найкращому випадку щось її особливо вразить, і далеко не факт, що найкраще. Але якщо вона бодай півроку походить музеями та картинними галереями, в тому числі і закордонними, та ще й, наприклад, з’їздить на венеціанську бієналє, то в одну прекрасну мить вона раптом відчує, що в неї прорізався смак до сучасного мистецтва – як прорізаються до повноліття зуби мудрості.

Поділитися: